środa, 27 lipca 2011

Śląskie Sacrum / Silesian Sacrum

Kolejnym ciekawym wydarzeniem zorganizowanym z okazji polskiego przewodnictwa w Radzie Unii Europejskiej jest wystawa „Śląskie Sacrum. Sztuka gotycka 1200-1550” odbywająca się w Muzeum Śląskim w Katowicach. Na wystawie zorganizowanej przy współpracy Muzeum Śląskiego w Opawie możemy obejrzeć średniowieczne paramenty liturgiczne, rzeźbę i malarstwo pochodzące z terenów Górnego Śląska. Wśród zgromadzonych obiektów, wypożyczonych między innymi przez Muzeum Śląska Opolskiego, Muzeum Narodowe w Warszawie, Muzeum w Nysie, Muzea Archidiecezjalne w Katowicach i Opolu możemy także podziwiać niewielki zbiór należący do Muzeum Ślaskiego w Katowicach, a który jest tutaj prezentowany po raz pierwszy od zakończenia II Wojny Światowej. Cała ekspozycja ma na celu zaprezentowanie zjawisk zachodzących w sztuce Górnego Śląska, jej bogactwa i różnorodności wynikającej z uwarunkowań geopolitycznych i przenikania się prądów kulturalnych płynących z Pragi, Wrocławia czy Krakowa. Wystawa potrwa do 2 października.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Organized in collaboration with the Silesian Museum in Opava, the Silesian Museum in Katowice has mounted an exhibition of devotional and decorative objects from the period 1200-1550. Aptly titled "Silesian sacrum", the exhibition includes examples of Gothic religious art together with photographic documentation of objects that could not be situated in the exhibition. According to the exhibition's curators, Henryka Jarema and Andrzej Holeczko-Kiehl, this arrangement helps to create a better understanding of the artistic production from Upper Silesia beginning with the period directly after the restoration of Silesia after the Tartar deluge (1240-1241) until Renaissance forms began taking precedence. The cultural, social and political influences that shaped art in Silesia are also considered in the exhibition. Several objects have been loaned by the Museum of Opole Silesia, the National Museum in Warsaw, the Museum in Nysa and the Archdiocesan Museum in Katowice and Opole. Noteworthy here is the presence of liturgical parements on loan from churches (St. Bartholomew, Głogówek and St. John the Apostle, Żory) usually reluctant to lend.

wtorek, 12 lipca 2011

Skarby Korony Hiszpańskiej/Treasures of the Spanish Crown

Od 13 lipca w Gmachu Głównym Muzeum Narodowego w Krakowie będzie można oglądać wystawę Skarby Korony Hiszpańskiej przygotowaną we współpracy z Patrimonio Nacional de España. Będzie to pierwsza tak szeroka prezentacja sztuki hiszpańskiej na terenie naszego kraju.Wystawa pomyślana została jako krótki przewodnik po historii kolekcji hiszpańskiej rodziny królewskiej. Ekspozycja podzielona zostanie na cztery części obejmujące odpowiednio wieki XV i XVI, XVII, XVIII oraz XIX, w ramach których będzie można obejrzeć dzieła malarstwa, rzeźby i rzemiosła artystycznego o najwyższej klasie artystycznej. Zaprezentowane zostaną między innymi obrazy El Greca, Goi, Ribery, Tycjana, Veronesego, Zurbarána i Velázqueza. Bardzo ciekawym polonikum znajdującym się w królewskiej kolekcji, które także będzie można zobaczyć Krakowie są portrety Zygmunta III Wazy i Anny Marii Wazówny pędzla Marcina Kobera. Wystawa potrwa do 9 października 2011 r. i jest jednym z szeregu wydarzeń kulturalnych zorganizowanym z okazji objęcia przez Polskę prezydencji w Radzie Unii Europejskiej.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------

Now at the National Museum in Cracow, The Treasures of the Spanish Crown brings together some important objects collected by the Spanish monarchy from the 15th to 19th centuries. The exhibition, arranged as an annotated history of art involved with the Kingdom of Spain (and significantly the Hapsburgs), includes painting, sculpture, tapestry and decorative arts. Among such figures as El Greco, Titian, Veronese, Ribera, Zurbaran, Velazquez and Goya are portraits of King Sigismund III Waza and Anna Maria Wazowa by Marcin Kober. The exhibition, organized jointly by the National Museum in Krakow and Patrimonio Nacional will last until 9 November 2011.

sobota, 2 lipca 2011

Konferencja Brytyjskiego Towarzystwa Archeologicznego - tematy referatów/BAA's annual conference in Cracow – selected programme

Już jutro rozpoczyna się w Krakowie konferencja Brytyjskiego Towarzystwa Archeologicznego. Oto tematy referatów, które znalazły się w jej programie:
-----------------------------------------------------------------
BAA's annual conference in Cracow – selected programme:
-----------------------------------------------------------------

Rafal Qurini-Poplawski – The Oldest Sculptural Fragments from Wawel Cathedral and Tyniec Monastery.

Marek Walczak - Mourners on the Tomb Chest of King Casimir the Great (c. 1370). Remarks on the Iconography of the “Reborn” Kingdom of Poland.

Wojciech Walanus - Veit Stoss and Late Gothic Sculpture in Lesser Poland:
Selected Issues

Andreas Puth - Veit Stoss' Tomb of Kasimir IV in Wawel Cathedral and the
Question of Cultural Influences between the Habsburg and Jagiellonian Dynasties

Dariusz Tabor - Liturgy and Astrology: The „Orantes” on the Floor of the
Crypt of Collegiate Church in Wiślica.

Eric Fernie – The Church of St Andrew’s in Kraków

Marcin Szyma - Cloisters at the Dominican Convent in Kraków

Achim Timmerman - Observations on the Late Gothic Pillory in Wrocław

Gavin Simpson - Seeing the Wood for the Trees: Poland and the Baltic Timber
Trade, c. 1250-1650

Beata Kopka-Kwiatkowska - Archaeological Excavations in the Cistercian
Monasteries at Jedrzejów, Koprzywnica and Szczyrzyc.

Alexandra Gajewski - Cistercian Architecture in Lesser Poland: History,
Historiography and the "Missionaries of Gothic" Debate.

Tomasz Węcławowicz – Cistercian Abbey in Mogiła: Latest Research and New
Questions

Paul Crossley and Zöe Opačić - Architecture and Ceremony in the Piast and
Jagiellonian Krakow.

Costanza Cipollaro - Visualising a Better World. Liber Pontificalis of Zbigniew
Oleśnicki.

Robert Maniura - Style, Iconography and Coherence in the Holy Cross Chapel
in Wawel Cathedral

Pawel Pencakowski - Postmediaeval Reception Of 14th and 15th-century Byzantine Murals in Minor Poland.

Andrea Worm – The Columns of Virtues and Vices at the Premonstratensian Church at Strzelno